Profilaktyka

background_04

Jak zapobiec chorobom oczu

American Academy of Ophtalmology (Amerykańskie Towarzystwo Okulistyczne) zaleca przeprowadzenie pełnego badania okulistycznego (badanie dna oka po zakropleniu leków rozszerzających źrenicę), a potem coroczne badania oczu, chyba że okulista zaleci inaczej.

Jest to podyktowane faktem, że takie choroby,jak jaskra, zmiany cukrzycowe, nadciśnieniowe i miażdżycowe w oczach i inne zaburzenia wzroku mogą powodować ślepotę. Pierwsze objawy tych chorób mogą być niezauważalne dla pacjenta i możeje wykryć tylko okulista przy pomocy specjalistycznej aparatury.
Pan Jan, lat 49, zgłosił się po raz pierwszy w swoim życiu na badanie okulistyczne do dr Kuzy. Poprzednio jak wielu jego znajomych, kupował okulary do czytania w zwykłym sklepie.

W trakcie badania dr Kuza wykrył u pana Jana jaskrę (glaukomę) obu oczu. Prawe oko ślepe z powodu utraty pola widzenia przy zaawansowanej jaskrze, a w lewym oku dało się zauważyć pierwsze objawy jaskry z początkowymi utratami pola widzenia, stwierdzonymi w czasie badania komputerem Zeiss’a. Pacjent nie zdawał sobie sprawy z nieodwracalnej utraty wzroku w polu widzenia, ponieważ jaskra postępuje zazwyczaj bardzo podstępnie-powoli i bezboleśnie. Drugie oko w tym czasie przejęło funkcje obu oczu. Niezauważalnie dla siebie i otoczenia pacjent nabawił się kalectwa. Pan Jan został skierowany do okulisty, specjalisty od jaskry, na leczenie operacyjne prawego oka i oraz zabieg laserowy lewego oka. Niestety, utracił on wzrok w prawym oku na całe życie jednak rokowania co do widzenia lewego oka po leczeniu są pozytywne.

Na przykładzie pana Jana widzimy, że wcześniejsze badanie okulistyczne pozwoliłoby uniknąć problemów oczu oraz zapobiec ślepocie jednego oka.
Dlatego nawet, gdy nie ma nic szczególnie niepokojącego w twoich oczach, powinieneś regularnie odwiedzać okulistę posiadającego ważną licencję. Wcześniejsze rozpoznanie groźnej choroby oczu umożliwi skuteczne leczenie i może zapobiec ślepocie.

Badania kontrolne

Wykonywanie okularów na podstawie nieaktualnej recepty lub starych okularów daje więcej szkody niż pożytku. Jest to zaniechanie badania okulistycznego oraz profilaktyki chorób oczu. Takie postępowanie jest błędem nie tylko pacjenta, ale też technika, asystenta, czy optyka, którzy takie okulary wykonują. W rezultacie może to prowadzić do slepoty, chorób oczu, głowy (bóle oczu, bóle głowy, bóle szyi) oraz zbędnych wizyt i badań lekarskich, które są bardziej kosztowne niż wykonanie okularów po badaniu okulistycznym.

background_05

Pamiętaj!